RSS

Cordon bleu

28 nov
Cordon bleu

Voor de FoodBlogSwap van november mocht ik koken van de foodblog van Paul Oosten.
De opdracht is als volgt: “Zoek een recept dat je niet vlug zelf zou maken van jouw toegewezen blog.
Geef er jou eigen draai aan en verander minstens 1 ingrediënt, kook/bak het en maak er een blog over.
Schrijf jouw eigen recept met jouw eigen woorden.”

Toen ik de blog de eerste keer opende besefte ik meteen dat ik helemaal uit mijn comfortzone zou moeten stappen. Na het overlopen van de receptenindex was er 1 recept dat bleef hangen: kipcordonbleu. Ik eet zelf heel weinig vlees en als ik het dan eet is het omdat mama het klaar gemaakt heeft. Meestal kook ik 1 keer in de week voor mijn ouders en papa heeft al enkele weken pasta of zalm moeten eten dus ik wist direct dat ik hem hier wel mee zou kunnen bekoren. Ik weet dat papa niet zo fan is van gevogelte dus heb ik besloten om cordon bleu te maken van varkenslapjes. Een receptje waar ik duidelijk mee gescoord heb 🙂

IMG_0516.JPG

Ingrediënten:

  • 4 kalfslapjes
  • zout en peper
  • 4 sneetjes gekookte ham
  • 4 sneetjes Emmentaler
  • bloem
  • 2 eieren
  • paneermeel

Hulpmiddelen

  • Vleesmes
  • Snijplank
  • Tandenstokers
  • Pan
  • Kookvuur
  • Eventueel voorverwarmde oven op 180°C

Bereidingswijze:

  • Snijd de kalfslapjes open, maar niet volledig, zodat je ze kan open klappen
  • Plooi de lapjes vlees open
  • Kruid de lapjes vlees aan de binnenkant met peper en zout
  • Snijd het vetrandje van de ham en het korstje van de kaas
  • Vouw een sneetje kaas dubbel en leg dit op een sneetje ham.
  • Vouw de ham rond de kaas zoals een envelop
  • Doe dit 4 keer zodat je 4 envelopjes hebt
  • Leg de envelopjes in het midden van het vlees
  • Klap het vlees toe
  • Sluit de kalfslapjes met tandenstokers zodat de kaas er zeker niet uit kan lopen
  • Zet een bord klaar met de geklutste eieren, 1 met bloem en 1 met paneermeel
  • Haal het vlees door de bloem, vervolgens door het eiermengsel en nadien door het paneermeel
  • Dek het vlees af en laat het een uurtje rusten in de koelkast
  • Je kan het vlees in de pan bakken of het eerst kleuren in de pan en nadien nog even in de oven van 180°C zetten zodat het verder gaart.

Ik heb de cordon bleus geserveerd met gebakken witlof en aardappelpuree

 
3 reacties

Geplaatst door op 28 november 2014 in Vleesgerechten

 

Tags: , , , , , , , , , ,

3 Reacties op “Cordon bleu

  1. GvMaillard

    28 november 2014 at 19:18

    Tja, da’s wel even slikken als je net in de FoodBlogSwap gekoppeld wordt aan ‘Den Groote VleeschEter’. Maar ik ken het gevoel. Ik zal ooit wel eens moeten swappen met een vegetarisch blog …

     
  2. GvMaillard

    28 november 2014 at 22:26

    Trouwens, bekend bord. Ikea?

     

Plaats een reactie